Hej igen!
Så var det onsdag denna den första veckan i juni anno 2021. Morgonen började med att jag lämnade in bilen, Volvo V70 2.5T 2005, till Liljas bil, den lokala volvoverkstaden, för att dels putsa upp/polera vänster framlyse som är lite väl ”simmigt” i plasten. Dels ska de få fixa till mitt halvlyse på höger sida, ett lyse de själva bytte sist och som nu efter några få år lagt av helt.
Att byta lampa fungerade inte. När jag ändå pratar om att byta lampa för halvljuset på en Volvo v70 med Xenon måste jag få passa på att klaga lite på att det är närmast hopplöst att byta den själv. Jag, personligen, anser att man ska kunna byta halvljus- och helljuslampor ute på vägrenen en mörk natt utan större bekymmer. Så icke på Volvon som i verkstadshandboken utförligt besklriver hur man plockar bort stötfångare med mera för att byta lampan. Ja, den som pillat mycket med detta och som har fjorton extra leder i armar och fingrar kan byta utan att plocka loss allt, men fortfarande tar det lång tid och som i detta fallet, så fungerar det inte ändå. Jag brukar klaga på franska bilar, Citroöen, Peugeot och liknande, på att det är svårmeckade bilar med sjuka lösningar. Nu är alltså den ”svenska” bilen Volvo lika knölig. att reparera. För att ta ett annat exempel. Volvo har ett bra, inbyggt larm till bilarna. Det larmet har så klart ett backupbatteri som laddas, eller ska laddas, när man använder bilen. Efter ett tag så riskerar man att det där uppladdningsbara batteriet inte längre klarar av att laddas. Som alla uppladdningsbara batterier. Tänk mobilbatterier, där har många upplevt samma sak.
Men vad klagar jag på då? Byt batteri!!!
Absolut. Batteriet sitter bakom höger hjulhus, endast åtkomligt från utsidan och då bara om man demionterar hjul och innerskärm, sedan får man plocka bort larmsirenen, för i den sitter batteriet. Larmsirenen i sin tur är inte ihopskruvad. Naj, den är limmad/plastsvetsad.
Så det får bli till att ”bryta upp den” försiktigt, om man vill byta batteri alltså. Enklast när man väl kommit så långt är ju givetvis att byta hela larmsirenen för någon tusenlapp, istället för batteri för någon hundralapp. Tack för det Volvo!
Nåja, idag mår jag rätt bra trots allt. Jag var hos tandläkaren i går och drog stygnen i min överkäke. Troligen bara tre mer besök innan jag har mina nya fina gaddar i överkäken. Jag hoppas dessa blir bättre både i passorm, funktion och hållbarhet jämfört med de jag fick av den förre skojaren, jag menar tandläkaren, som ”fixade” mig sist.
Ha en bra dag!